Köpvillkor



Generellt 

Niutclub.se drivs av Niut AB (orgnr: 559328-9340). Köpvillkoren tillämpar samtliga köp gjorda på Niutclub.se och Niutclub.com. Vid frågor, kontakta oss på info@niutclub.com så besvarar vi dig inom 48 timmar  


Order 

När du genomför en beställning i kassan träffas ett avtal mellan Dig och Niut AB. Orderbekräftelse skickas till den e-postadress Du registrerat. Niut förbehåller sig rätt att rätta i lagda och bekräftade ordrar till följd av skrivfel och liknande misstag. Niut accepterar inga köp av personer som är minderåriga.


Priser 

Samtliga priser på Niut AB anges inklusive moms. Det totala priset tillsammans med gällande frakt anges i kundvagnen innan du genomför köpet. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att justera uppenbara tryckfel vad gäller pris före och efter att beställningen är behandlad.


Leveranser 

Leveranstid 

För lagervaror är leveranstiden 1-3 arbetsdagar. Vid eventuella leveransförseningar kommer du att bli kontaktad av Niut AB. Om Niut AB inom skälig tid inte kan avhjälpa felet har du som konsument även rätt att häva köpet.

Leveranssätt 

Leveransavisering sker via transportföretaget på det telefonnummer du registrerat hos Niut AB.

Leveranskostnad  

Ev. leveranskostnad anges i kassan. Vad som angivits som leveranskostnad gäller inte vid leverans till ö utan broförbindelse eller annan plats som saknar körbar väg. Niut förbehåller sig i sådant fall rätten att ensidigt ändra leveranskostnad, leveranstid och leveranssätt. Du kommer dock att bli kontaktad innan leverans påbörjas.


Fel vid leverans 

Syns skada på emballaget ska detta direkt noteras på fraktsedeln innan du tar emot paketet. Om fel uppstår vid leverans, kontakta först transportbolaget. Kan de inte hjälpa dig gör vi det! 

Outlöst paket

Outlöst paket debiteras med en avgift för att täcka de fraktkostnader som ett icke uthämtat paket innebär. Avgiften uppgår till 199 kr för per paket. Ditt paket ligger normalt i 14 dagar hos ombudet innan de skickas tillbaka till vårt lager men kan skilja sig beroende på vilket leveransalternativ du valt.


Ändring av leveransadress

Är din order ännu inte skickad kan vi ändra den leveransadress du angivit utan problem. Har din order hunnit skickas från vårt lager kommer vi att debitera dig en administrativ avgift om 299 kr för att ändra din leveransadress i efterhand. Se därför till att du anger korrekt leveransadress när du lägger din order, samt kontrollera din orderbekräftelse noggrant. 

 

Pris- och produktinformation 

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Niut rätten att häva köpeavtalet. Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Niut inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget och korrekt som möjligt på sajten, men vi kan inte garantera att din skärm återger färg och storlek korrekt. Produktfakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, lagerhållning, eventuell oriktigt angivna specifikationer osv. Bilder bör ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet. 

 

Betalning


Kortbetalning

Idag kan du välja att betala dina varor på Niut AB med VISA eller Mastercard. Det är kostnadsfritt att betala med kontokort och Klarna skyddar din information. Klarna är ett svenskt företag som hanterar online-verifiering av kreditkort på ett säkert, snabbt och enkelt sätt. När du fyllt i dina kortuppgifter krypteras kontonumret direkt. Kommunikationen till Klarna-servern går via en krypterad direktförbindelse (https). När din information sedan skickas banken används bankens säkerhetssystem.  Klarna använder sig av den starkaste kryptering som finns tillgänglig på marknaden vilket garanterar den högsta säkerheten. Klarna uppfyller även kraven för marknadens främsta säkerhetsstandard PCI DSS samt innehar SSL-certifikat.

Fakturabetalning

Via Klarna erbjuder vi dig att betala din beställning med faktura. En snabb kreditupplysning görs i samband med din beställning och du får direkt besked om du blivit godkänd. Tänk på att du måste fylla i rätt adress och postnummer för att ditt fakturaköp ska bli godkänt. Betalningstiden är 14 dagar.

 

Delbetalning

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.

Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna konto sammanställs på en kontofaktura månatligen. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet "Delbetalning" och önskad typ av delbetalning. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt. Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.

Avbeställning

För avbeställningar eller ändringar i din order, ber vi dig att maila oss på info@niutclub.com så hjälper vi dig!

Varor som Niut har börjat paketera eller leverera kan inte avbeställas utan kostnad. 

  • Om ordern redan har börjat hanteras/packas från vårt lager (men ej skickats) kan avbeställning fortfarande göras men då tillkommer en administrativ avgift om 199 SEK.
  • För beställningar där ordern ännu inte börjat hanteras kan avbeställning ske. I detta fall debiteras kunden en kostnad på 99 SEK för de administrativa kostnader som uppkommer i samband med avbeställningen.
  • Har din order redan hunnit skickas från vårt lager behöver du låta sändningen gå i automatisk retur. Detta görs per automatik efter två veckor om du väljer att inte hämta ut sändningen hos ombud, alternativt inte bokar dag och tid för hemleverans. Inom 30 dagar efter det att sändningen har returnerats till oss, kommer vi att justera din betalning/faktura. Notera att kostnaden för detta är 199 kr

Har du betalat med faktura rekommenderar vi att du betalar din faktura för att undvika förseningsavgifter. Önskar du istället pausa betalningen ber vi dig kontakta Klarna så hjälper de dig med det.

 

Ångerrätt och retur

Som konsument har du rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar. 

Vid retur står du för risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras i en oskadad samt obruten originalförpackning och att alla eventuella tillbehör och manualer också skickas med. Använd gärna originalförpackningen din order kom i som yttre emballage vid retur. Förpacka din retur väl och skicka ditt paket spårbart.  

Märk returen tydligt med Niut AB, lägg med en notering där ditt namn och mailadress framgår och skicka paketet till: 

Niut AB
Riddargatan 30 
114 57 Stockholm


När din retur mottagits behöver den godkännas av Niut AB, vid en ogiltig retur återkopplar vi till dig via mail. 

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.

Undantag från ångerrätten

I enlighet med gällande konsumenträttigheter och vårt åtagande att upprätthålla höga standarder för hygien och kundskydd, gäller inte ångerrätten för vissa typer av produkter. 

Dessa undantag omfattar:

  • Sexleksaker: På grund av produkternas intima natur och av hygienskäl kan vi inte erbjuda ångerrätt för sexleksaker. Detta undantag gäller så snart förpackningen är bruten eller förseglingen är borttagen.
  • Hygienartiklar: Detta inkluderar, men är inte begränsat till, massageoljor, glidmedel och rengöringssprayer. Ångerrätten gäller inte när produkternas förpackning är bruten eller förseglingen är borttagen.

Denna policy är i enlighet med svensk lagstiftning som syftar till att skydda konsumenternas hälsa och säkerhet.



Reklamation

Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garantiår, varpå Niut står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk. 

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följesedeln. Övriga transportskador måste anmälas inom 24 timmar till Niut via mail. Om inte detta följs godkänner transportören inte reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Fotografera leveransen, med skadan synlig, för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. 

Du som kund måste vid leveranstillfället skriva under chaufförens fraktsedel där du bekräftar att leveransen varit i sin helhet, alternativt rapporterar du eventuella skador. Skulle du mot förmodan inte vara hemma vid leveranstillfället så har du avsagt dig din reklamationsrätt. 

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. 

Defekta produkter som returneras till Niut bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Niut förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell.


 

Återbetalning

Återbetalning sker som senast inom 30 arbetsdagar från dagen då returen mottagits och hanterats av Niut. Återbetalning sker med samma betalningssätt som köpet gjordes. Nyttjar du ångerrätten betalar Niut tillbaka vad som betalts för varan. Nyttjad frakt och eventuella kostnader till betalbolag återbetalas ej.

Om Niut AB företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation återbetalas eventuella fraktkostnader och betalkostnader inom 30 dagar från den dag Niut mottagit den reklamerade varan.

 

Integritetspolicy

När Du registrerar Dig hos Niut AB och lägger en order hos oss godkänner Du att Niut AB använder och lagrar dina uppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot Dig. Ditt namn, telefonnummer och adress överlämnas till transportföretag för att de ska kunna utföra leveransen till Dig. Niut AB ger naturligtvis inte ut e-postadress, telefonnummer eller adress till annan part. Din e-postadress och ditt telefonnummer kan komma att användas för Niut AB:s kostnadsfria nyhetsbrev/sms-utskick. Du kan när som helst avbryta e-post- och/eller sms-utskicken. Instruktioner om hur du avregistrerar dig finns angivna i utskicket. Du kan läsa vår fullständiga integritetspolicy här.


Garantier

Ett års garanti gäller för varor som omfattas utav distansköplagen. Spara alltid Din faktura (orderbekräftelsen) då den utgör Ditt garantibevis. Samtliga garantifrågor ska anmälas till Niut. 


Om fel som täcks av garantin (”Garantifall”) föreligger har Niut AB rätt att efter eget val besikta eller reparera varan på plats, byta ut hela eller del av varan eller återbetala köpeskillingen med skäligt avdrag för den nytta Du haft av varan. Återbetalning sker endast om varan returneras till Niut AB. Du bär kostnaden och står risken för sådan returtransport. Vid Garantifall utgår ingen annan än nyssnämnda kompensation.


Om Du orsakat eller annars bär ansvaret för det påstådda felet, debiterar Niut Dig för uppkomna direkta kostnader, t.ex. kostnad för besiktning av varan på plats.

 

Dröjsmålsränta och påminnelseavgift

Dröjsmålsränta debiteras enligt 6 § räntelagen (1975:635). Skulle Niut behöva påminna dig om att betalning är förfallen debiteras 69 kr för betalningspåminnelsen. 

 

Ansvarsbegräsningar och befrielsegrunder

Är du konsument omfattar Niut AB:s ansvar inte ersättning för förlust i näringsverksamhet på grund av dröjsmål eller fel på varan eller, i andra fall än som avses i 31 § konsumentköplagen, ersättning på grund av skada på annat än den sålda varan. Om du inte är konsument ansvarar Niut AB inte för följdskada eller indirekt skada av något slag. 


Niut AB:s ansvar enligt avtalet är under alla förhållanden begränsat till ett belopp motsvarande värdet på den berörda varan. Niut AB:s ansvar för produktskada och personskada är begränsat till vad som följer av tvingande lagstiftning.


Följande omständigheter ska anses utgöra befrielsegrunder om de hindrar eller avsevärt försvårar eller försenar avtalets fullgörande. Part är ej skyldig att vidta åtgärder för att undvika eller övervinna följderna härav: Krig, strejk, uppror, mobilisering eller omfattande militärinkallelser av motsvarande omfattning, naturkatastrof eller extremt väderförhållande, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, export eller omfattande brist på transportmedel, arbetskonflikt inklusive konflikt på egna arbetsplatsen, eldsvåda, ny eller ändrad lagstiftning eller offentlig reglering eller dess tillämpning, fel i eller försening av leveranser från underleverantör som orsakats av någon av nu angivna befrielsegrunder, upphörd produktion hos underleverantör samt varje annan omständighet varöver part ej kunnat råda: allt under förutsättning att part inte kunde råda över sådan omständighet samt omständigheternas inverkan på avtalets fullgörande inte kunde förutses vid avtalets ingående.

 

Force Majeure


Niut tillämpar ”force majeure”, vilket innebär att i händelse av krig, naturkatastrofer eller andra oförutsedda situationer utanför vår kontroll, så bär vi inget ansvar för eventuella följder.

 

Tvist

Om Du är konsument: Tvist i anledning av detta avtal prövas av Stockholms tingsrätt som första instans. Svensk lag ska tillämpas.

Om Du inte är konsument: Tvist i anledning av detta avtal ska slutligt avgöras genom skiljedom administrerat vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”).

Överstiger inte tvisteföremålets värde hundra gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring (”Beloppsgränsen”), ska SCC:s Regler för Förenklat Skiljeförfarande tillämpas. Överstiger tvisteföremålets värde Beloppsgränsen, ska Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut tillämpas. Uppgår tvisteföremålets värde till ett belopp mellan Beloppsgränsen och 10 000 000 kr ska skiljenämnden bestå av en skiljeman. Överstiger tvisteföremålets värde 10 000 000 kr ska skiljenämnden bestå av tre skiljemän. Tvisteföremålets värde omfattar kärandens yrkande i påkallelseskriften samt eventuella genkäromål i svarandens yttrande över påkallelseskriften.


Vid eventuell tvist följer Niut AB ARN. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm.

Mina sidor

Glömt lösenordet?
Ange din e-mail